Hlavní zdroje obecního rozpočtu Husince, Řeže

Pokračujeme v sérii textů pro občany, kde srozumitelně a v krátkosti prezentujeme důležité obecní agendy a pohled našeho Sdružení na ně. Tentokrát o hlavních zdrojích obecního rozpočtu.
 

Hlavní zdroj příjmů - RUD

Téměř veškeré obecní příjmy plynou ze státního rozpočtu. Jde o systém zvaný RUD = Rozpočtové Určení Daní. RUDem do obecní pokladny ročně přiteče necelých 19 milionů Kč [6], přičemž celkové příjmy naší obce jsou zhruba 23 mil. ročně. Kromě RUD a daně z nemovitosti tato suma obsahuje také poplatky, které obec vybírá na základě svých vyhlášek (za psy, zábory veřejného prostranství, odpady, z ubytovací kapacity), peníze, které jí náleží na základě horního zákona (za lom v katastru), a příspěvek státu za agendy, které obec koná “za stát” (např. matrika). Celková částka RUD se rozděluje z celostátních výběrů různých druhů daní. Existuje na to zdánlivě složitý vzorec [4] a vše je popsáno v zákoně [1] a vyhlášce [3]. Důležitou roli ve vzorci hraje počet v obci registrovaných obyvatel (viz Graf 1), počet dětí v MŠ a ZŠ zřizovaných obcí a výměra katastrálního území.
 

Graf 1
Za jednoho v obci registrovaného občana navíc to z RUDu dělá necelých 11 000 Kč ročně. Když je dotyčný občan dítě v obecní ZŠ nebo MŠ, přichází do obce k těm 11 000 Kč navíc ještě téměř 14 000 Kč (celkem 25 000 Kč za dítě registrované k trvalému pobytu).
 
Méně podstatnou roli hraje v RUD tzv. 'motivační složka', tedy počet zaměstnanců s místem výkonu práce v obci (--> není od věci mít v obci výzkumné ústavy jako velké zaměstnavatele). Na rozdíl od široce sdílených představ však obecní příjmy RUD nejsou navázány na místně odváděné daně, například na daně odváděné místními podnikateli, tedy kromě daně z nemovitostí. Další zajímavé detaily lze najít zde [5]. Každopádně je žádoucí, aby se občané (a jejich děti), reálně v obci trvale bydlící, k trvalému pobytu v obci skutečně registrovali a obec je k tomu motivovala.
 
Než půjdeme dále, je třeba zmínit velikost obce. Co do počtu obyvatel cca 1430 leží Husinec -Řež cca na hranici horní třetiny největších obcí v Česku (viz. Graf 2). Nejsme tedy žádná malá vesnice! Nezdá se to, lidé to moc nevědí, ale je to tak. Průměrná česká obec je totiž extrémně malá a obcí je obrovský počet (přes 6000).
 

Graf 2
Husinec-Řež má na poměry podobně osídlených obcí nízký počet dětí v MŠ a ZŠ a velmi nízkou tzv. započtenou výměru katastrálního území. Zatímco podobně osídlené obce mají rozlohu katastrálního území cca 1 756 ha, naše obec má rozlohu jen 297 ha (viz Graf 3). Naše obec tím ročně přichází o 1,12 milionu. Asi je to dáno unikátní polohou v unikátním ohbí Vltavy a samozřejmě historií vzniku katastrálních území, vzniku ústavu atd.

Graf 3
Zatímco podobně osídlené obce jako Husinec-Řež mají v MŠ a ZŠ v průměru 189 dětí, my jich tam máme pouze 127 (viz Graf 4).

Graf 4
Relativně malý počet dětí v MŠ a ZŠ lze vidět také v Grafu 5 počtu dětí ZŠ + MŠ na jednoho obyvatele.
Graf 5
Naše obec tím ročně přichází o dalších 870 000 Kč. Paradoxní a smutné zároveň je, že když obec nemá dost investičních peněz na dostavbu MŠ jako my, tak na tyto děti tyto peníze nedostane. Za 10 let tak přicházíme skoro o 9 milionů Kč (10 x 870 tisíc), což je cca objem dotace, kterou zoufale potřebujeme, abychom novou školku postavili. Celkově tedy z RUD dostáváme o cca 2 miliony Kč méně než průměrná podobně osídlená obec. Rozdíl činí necelých 11 % našich příjmů z RUD, což není málo. Dělat se s tím nedá prakticky nic.
 
Jedinou daní, o které může obec rozhodovat, je daň z nemovitosti. Když byl do roku 2015 místní daňový koeficient 1, vybralo se jen cca 1,18 milionu Kč. Když se od roku 2016 koeficient zvýšil na 3, vybralo se zhruba 2,8 milionu Kč. Přímá úměra zde bohužel neplatí, protože na řadu nemovitostí se místní koeficient nevztahuje. Poslední dva roky také zřejmě dochází k určité daňové optimalizaci na straně areálu výzkumných ústavů, takže se výběr daně mírně snížil, navzdory další rezidenční výstavbě v obci.
 

Vyrovnané hospodaření a vysoké úspory

Naše obec, respektive její vedení a zastupitelstva, dlouhodobě hospodaří vyrovnaně a navíc má poměrně vysoké úspory. Úspory jsou důležité kromě jiného pro možnost žádat o dotace. Přiznanou finanční podporu totiž musí být obec schopna po částech financovat sama, platby dostává od poskytovatele dotace až zpětně. Mnoho obcí si v takových situacích krátkodobě peníze půjčuje, což je další velká administrativní zátěž. Naše obec má úspory relativně vysoké, což jí umožňuje financovat i nákupy, na které žádné dotace vypisované nejsou. Aktuálně například nákup pozemků Nad Údolím za téměř 6 milionů, které budou sloužit k vytvoření náměstí a vybudování školky či víceúčelové budovy. Výstavbu už ovšem ze svého obec nezvládne, zde musí čekat na finanční podporu zvenčí. . Proto je a bude třeba usilovat o získání dotací od kraje či státu. Bohužel jsme ale závislí na tom, kdy a jaká výzva bude zveřejněna.
 
Další problém je, že v okamžiku zveřejnění dotační výzvy už musí obec vlastnit pozemek, ten musí být v územním plánu vymezen pro daný účel a navíc musí mít obec již hotov projekt. Může se tedy klidně stát, že obec koupí pozemek, nechá zpracovat projekt, ale té správné dotační výzvy se nedočká. A nebo se výzvy dočká, ale pro velký zájem neuspěje. A když už obec náhodou uspěje, musí velmi složitě a přitom rychle vysoutěžit solidní stavební firmu, což v současné době není vůbec snadné. To vše obnáší obrovské úsilí, zabere spoustu úředního času a přitom je výsledek velmi nejistý. Tohle všechno není výmluva, že něco nejde, ale vysvětlení toho, proč zařízení některých potřebných věci trvá tak strašně dlouho.
 

Věštění budoucích příjmů

Jaké bude mít obec příjmy z RUD příští rok nám dopředu nikdo přesně neřekne. Když se české ekonomice daří, tak lze čekat, že to bude o nějaké procento více než minulý rok. Když Parlament schválí úpravu vzorce RUD, jako v roce 2017, musíte zkusit dopad odhadnout. V takto nejisté situaci je rozumné konzervativně předpokládat na rok příští příjmy ve výši minulého roku. Když to nakonec dopadne lépe, vždy můžete peníze navíc vydat na zbytnější věci nebo je prostě uspořit na příště. Prostě to funguje podobně jako v zodpovědně hospodařící domácnosti.
 
Se strukturou obecních příjmů a výdajů se občané mohou seznámit koncem roku, kdy je vyvěšen návrh rozpočtu na příští rok na webu a nástěnce obce a při projednání v zastupitelstvu, zpravidla v listopadu či prosinci. O struktuře výdajů obecního rozpočtu zase někdy příště.
 

Vězte, že skoro nic není tak jednoduché, jak se z dálky jeví. Ale také není nic nemožné. Často prostě stačí chtít a něco pro věc udělat.