O bezpečnosti v obci Husinec, Řež

Naposledy jsme zde v souvislosti s bezpečností psali o provozu a parkování. Zde je pokračování. Automobilový provoz v obci se stále zvyšuje. Je to nejen kvůli novým obyvatelům a přibývajícímu počtu aut v rodinách, ale také kvůli provozu do ÚJV. Zaměstnanci a návštěvníci totiž musí projet celou obcí. Logickým cílem je provoz na maximální možnou míru snížit. Velmi jsme se tímto tématem zabývali ve strategickém plánu a v souladu s ním budeme pracovat na prosazení následujících opatření.

Kroky ke snížení intenzity automobilového provozu

  • Postupný přesun vjezdu aut do ÚJV přes zadní vrátnici areálu (odbočkou doprava na horním okraji Řeže). Toto opatření odkloní největší počet vozidel projíždějících obcí ráno a odpoledne. Podpořilo by to rozvoj místní cyklodopravy po Hlavní ulici (nastupující e-kola pokoří i řežský kopec). Jedná se však o investičně a jinak náročnou a tedy dlouhodobou záležitost. Je proto třeba začít co nejdříve s vedením ÚJV, potažmo s největším akcionářem ČEZ a.s. jednat.
  • Zpracování projektu koupě a provozu mikrobusu, který odlehčí automobilovému provozu v Husinci a Řeži a obslouží jednotlivé části obce na cestu do školy a ze školy a ve špičkách na vlakovou zastávku. Bude fungovat pro obyvatele i na cestu do lékárny a k lékaři či na větší nákup. V případě vzniku tramvajového terminálu v Sedlci obslouží ve špičce i spojení Sedlec - Husinec. Ač vlastní mikrobus vypadá na první pohled jako přehnaný projekt, z dlouhodobého pohledu má reálnou ambici znatelně některým skupinám občanů život, snížit dopravní zatížení obce (auta do školy, auta na vlak, ...) a tím přispět k bezpečnosti, životnímu prostředí a bezpečnosti.
  • Dobudování chodníků a úpravy provozu na základě dopravních studií v jednotlivých částech obce významně přispěje k bezpečnějšímu pohybu po obci.

Policie

Pocit bezpečí chceme a potřebujeme i při pohybu po obci a při ochraně majetku. V tom obci v první řadě pomáhá spolupráce s Policií České republiky (PČR) a s obecní policií (OP). S PČR je spolupráce na velmi dobré úrovni. S OP Zdiby tomu tak dlouhodobě není. OP totiž neplní ani některé úkoly dané veřejnoprávní smlouvou. Například v problematické situaci s ubytovnami Nad Údolím OP Zdiby bohužel obci nijak významně nepomohla. Důležitým tématem pro nové zastupitelstvo bude řešení otázky, zda dále pokračovat ve smluvní spolupráci s OP Zdiby. Zda fungovat dále bez služeb obecní policie pouze s PČR, což není výjimečná situace, či zda se pokusit přenést spolupráci do Klecan a uzavřít veřejnoprávní smlouvu o působení Městské policie Klecany na našem území.

Dohledový kamerový systém

Věříme, že nové bezpečnost posílí rozumně umístěné kamery. Mají potenciál napomáhat při odhalování některé trestné činnosti, neboť jsou umístěny na vstupních místech do obce. Kamera na silničním vjezdu do obce bude v dohledné době také schopna měřit rychlost. Kamera na lávce, spolu s varovným systémem, poskytne v době povodně lepší přehled o situaci na řece. Cílem kamerového systému není „šmírovat a prudit“. Například kontrola správného parkování má probíhat při pochůzce v terénu či na oznámení, nikoliv sezením u monitoru a sledováním exponovaného prostoru. Strážníci patří do ulic.
Popsané projekty jsou koncepčního, proto jsou dlouhodobějšího charakteru. Dílčí kroky – chodníky, dopravní úpravy a především řešení funkčních služeb Obecní policie Zdiby – je třeba udělat co nejdříve.