Cyklodoprava i v naší vsi získává na oblíbenosti

A bude to do budoucna jistě pokračovat. Je to i generační záležitost. Že je cyklodoprava v řadě ohledů lepší než autem, asi vysvětlovat netřeba. Neznečišťuje, nehlučí, je mnohem méně nebezpečná, zabírá minimum parkovacího místa, udržuje člověka v kondici, mnohým přináší radost... Cyklistika v obci ale přináší problémy: i kolo je totiž potřeba mít kde zaparkovat a bezohlední cyklisté existují stejně jako bezohlední automobilisté (někdy jde o ty samé). Obecní agenda ohledně cyklodopravy se týká jak nás místních, tak přespolních. Ty přespolní lze ještě rozdělit na domácí, co naší obcí projíždí do práce nebo jako turisté a sportovci a pak na zahraniční dálkové cykloturisty (ti s bágly na kole).
 

Co se poslední roky podařilo

  • Zbudovalo se cyklostání u lávky. Byť je tu jen pár let, jakoby zde bylo odjakživa. Zpočátku tam stálo jedno dvě kola, dnes je přes den plné. Lidé si inspirují a stále více jich jezdí na vlak kolem místo autem. Už se proto plánuje rozšíření. Nová kamera bude zanedlouho na kola dohlížet. I dálkovým cykloturistům jistě přijdou vhod nová turistická a místopisná mapa. Anglickou verzi té druhé na webu pro ně již chystáme. Mapy, co již pár měsíců najdete u lávky, budou stát i v Husinci.
  • Stojany na kola už najdete i před obecním úřadem, u školy a na placku před ateliérem Králová na Červené skále. Vysoká stojanová účka se umístila také na nové hřiště a venkovní tělocvičnu U Hřiště v dolní Řeži.
  • Obecní řemeslná četa před pár lety postavila skvělé dřevěné schody s kolejnicí pro vedení kola, aby se lidé dostali od Vltavy na naší vlakovou zastávku. Pamatujete ještě, jak tam byl před pár lety prudký šterkový svah, který se kol dalo sotva vytlačit?
  • Snažíme se, aby cesta pod Klecanským lomem byla přiměřeně a pravidelně štěrkovaná a za mokra (kterého pravda v poslední době moc nebylo) cyklisté nemuseli projíždět blátem.

Cyklo-propojení Husince a Řeže

  • Naší snahou bylo a je usnadnit projíždějícím cyklistům průjezd vesnicí. Snažíme se, aby ti co projíždějí Řeží, jezdili hlavně po Hlavní silnici. A když už projíždějí po vedlejších cestách (ul. Zahradní) nebo stezkou podél Vltavy, tak aby jich bylo co nejméně a jeli ohleduplně. Jenže to se snadno řekne, ale těžko zařídí. Možná by pomohl směrník směřující cyklisty jedoucí od Husince od “Zrcadla” na Hlavní silnici. Většina cyklistů je ohleduplná, ale vždy se najde pár arogantních, co své okolí ohrožují. Kvůli nim ale přece nezakážeme vjezd kol. Cedule se zákazy na tento typ lidí bohužel neplatí. A policajta, který by to pořád hlídal, toho nemáme. Tohle asi nemá šanci na dokonalé řešení.
  • Cyklostezkové napojení naší vsi na Prahu je v okolí Prahy z říše snů. Po nádherné cyklostezce člověk dojede 12 km až na metro Holešovické nádraží, než spadla trojská lávka tak do Stromovky atd. Stále více lidí z Husince a Řeže jezdí do Prahy do práce na kole. Jistě, odpoledne a o víkendu to bývá na cyklostezce dost divoké, a jsou tam i ti arogantní cyklisté, bruslaři se sluchátky, psi na volno.... Člověk si tam musí dávat velkého bacha a děti a pejska raději nebrat.
  • Všude ve vyspělé Evropě je cyklocestování podél řeky lákavé a skoro všude je mají a pečují o ně. Pokud jde o krajinu, tak naše údolí patří k tomu výrazně nejlepšímu, co lze v Evropě vidět a zažít. Oficiální povltavská cyklostezka z Prahy (až do Hamburku) však vede podél řeky pouze do Klecánek. Tam dálkové turisty vyžene nahoru krpál do Klecan, potom po frekventované silnici mezi auty směrem na Větrušice do Drast, do Dolu zpět k Vltavě a pak teprve po cyklostezce bez aut dále na Kralupy. Možný průjezd Husincem a dále z Řeže po pravém či levém břehu Vltavy je na vlastní nebezpečí. To ovšem zůstává většině dálkových turistů neznámo a seznámí se s realitou až na místě.
  • My místní víme, že projet kolem směrem na Kralupy se dá po obou stranách Vltavy. Obnáší to však jistá rizika, která lze redukovat opatrností. Bezpečnější je trasa po levém břehu (směr Letky - na mapce modře č. 2) a po pravém břehu chodit raději jen pěšky (směr Dol - na mapce zeleně č. 4). Přespolní a cizinci na kolech, když už sem dorazí, jsou zpravidla bezradní. Když mají štěstí, zahlédnou malé tabulky varující piktogramy před průjezdem po pravé straně Vltavy. Asi by stálo za to dát k lávce viditelnou tabuli s česko-anglickým vysvětlením průjezdnosti. Jenomže by to pak někdo mohl považovat za návodné a v případě karambolu by mohla padnou vina na obec. Takže to zůstává "na vlastní nebezpečí" bez informací. Představit si lze vybudování cyklostezky na všechny tři směry od lávky přes Vltavu. Ke každému z nich pár poznámek:
 
  • Směr do Úholiček po levém břehu Vltavy pod tratí (na mapce červená č. 1): Podél Vltavy vede kozí stezka. Je to jediná spojnice pro cyklisty a výletníky od nás nebo naopak na cestě z Roztok (Tiché údolí, Levý Hradec, atd.) k naší řežské lávce přes Vltavu. Snažili jsme se zařídit s Úholičkami přeskládání alespoň nejhorších kamenů a srovnání největších nerovností. Zatím marně. Pokud člověk nejede na horském kole, musí ho 200m tlačit.
  • Směr do Letek a Libčic po levém břehu Vltavy pod tratí u Vltavy (na mapce modrá č.2): Existuje na to dokonce někde mimo obec projekt. Na realizaci však chybí peníze, dostatek veřejného zájmu ve středočeském kraji a nutnost vykoupit pozemky. Při troše dobré vůle by ale šlo levně ošetřit nebezpečnost několika málo úseků neoficiálního "single tracku" nad železniční tratí. Potřebné dobré vůle se ale asi od Správy železniční cesty nedočkáme. Čekat lze spíše zavírání očí nad nebezpečností pohybu v blízkosti kolejí, než snahu najít nějaké schůdné technické řešení pro obě strany.
  • Směr do Dolu a Kralup po pravém břehu Vltavy (zelená č.4): Jde o součást přírodní rezervace Větrušická rokle. Zásahy ve prospěch bezpečnější cyklostezky by dle mého soudu náročné, nákladné a ke škodě přírodnímu a krásně divokému charakteru místa, kterých nám tu moc nezbylo.
  • Co ale opravdu chybí je bezpečný cyklo-úsek z Klecan od hřbitova přes kruhový objezd ve Zdibsku do Sedlece (červená č. 3). Za Sedlcem totiž již navazují další cyklostezky směrem k pěkným polabským trasám, na Kokořínsko atd. Z naší strany se tam ale cyklista bezpečně nedostane. Musí zatnout zuby a modlit se, aby ho na silnici z Klecan do Zdibska nesrazilo některé z rychle jedoucích aut či kamionů. Jízda s dětmi vyloučena. Přitom jde o relativně krátký úsek a místo pro oddělenou cyklostezku tam na okraji pole je. Několikrát za poslední roky jsme v tomto smyslu připomínkovali strategické plány na úrovni kraje a sdružení okolních obcí, ale nikde na to zatím neslyšeli.
Pokud vás napadají další věci na podporu cyklistiky v Husinci-Řeži, dejte vědět spolecne.pro.husinec.rez@seznam.cz, a nebo se rovnou zapojte. Stačí chtít a něco málo pro věc udělat.